Tässä kirjoituksessa jaan oman tarinani siitä, kuinka lähdin ensimmäistä kertaa itse ehdolle ja kerron, miksi sinunkin tulisi lähteä.

Muistan oman pohdintani neljän vuoden takaa. Tai oikeastaan en edes pohtinut, vaan tyrmäsin suoriltaan ehdokkuuspyynnön kiireiseen työtilanteeseen vedoten. Ehkä jossain seuraavissa vaaleissa sitten. Pari kuukautta ennen vaaleja päätin kuitenkin toisin, kun hyvä ystäväni päätti lähteä ehdolle. Ajattelin, että kampanjaa olisi mukavampi tehdä yhdessä ensimmäistä kertaa ystävän kanssa ja en ollut tässä asiassa väärässä. Asetin itselleni äänimäärätavoitteen, mutta päällimmäisin tavoite olisi se, että teen kampanjaa vain sen verran, mikä tuntuu kivalta.

Pidin kampanjoinnista ja ihmisten kohtaamisesta. Olin jo aiemmissa vaaleissa ollut ehdokkaiden tukijoukoissa, joten tiesin suunnilleen, millaista kampanjointi on. Ensimmäistä kertaa omana itsenään ja omalla naamalla kampanjointi tuntui kuitenkin alkuun oudolta ja epämukavalta. On helpompaa suositella jotain ystävää tai kaveriaan, kuin koittaa perustella miksi itse olisi hyvä. Vaaleja ei kuitenkaan käydä ilman ehdokkaita. Äänestäjälle on parempi, mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla. Itseltään voi myös kysyä: “jos en minä, niin kuka muu muka?”

Lyhyen vaalikampanjan saldo oli reilut 140 ääntä. En siis tullut valituksi valtuustoon tai varalle. Sain kuitenkin mielenkiintoisen paikan vihreiden edustajana Oulun seudun joukkoliikennejaoston varapuheenjohtajana. Vaalien jälkeen ehdolla olleilla on mahdollisuus hakea kunnallisia luottamustehtäviä puolueensa kautta, joten kuntavaalit ovat myös eräänlaiset luottamushenkilövaalit. Olen pitänyt joukkoliikennejaoston työskentelystä paljon. Kokouksia on noin kerran kuukaudessa ja oma osaaminen on kasvanut pikku hiljaa vuosien aikana. Pääsen myös tekemään konkreettista ilmastotyötä joukkoliikennettä edistämällä.

Jos sinulla on ajatuksia Oulun kehittämiseksi, olet jo riittävän hyvä ehdokas.

Vihreät tarvitsevat vielä paljon ehdokkaita Oulussa. Oikeastaan olen sitä mieltä, että ehdolle pitäisi saada kaikki, joita Oulun tulevaisuus kiinnostaa. Vihreiden listoille ne, jotka jakavat vihreät arvot. Jos sinulla on ajatuksia Oulun kehittämiseksi, olet jo riittävän hyvä ehdokas. Sinulla ei tarvitse olla mielipidettä jokaiseen kysymykseen – ehkä jopa parempi parempi, jos ei ole. Riittää, että olet kykenevä ottamaan asioista selvää ja muodostamaan kantasi monipuolisen tiedon pohjalta.

Jos ehdokkuus kiinnostaa, niin mikset lähtisi kokeilemaan ehdokkuutta jo näissä vaaleissa? Koronapandemian vuoksi kampanjointi on erilaista, mutta Oulu tarvitsee päättäjänsä siitäkin huolimatta. Oikeastaan on jopa merkityksellisempää, että päätöksentekijöiksi saadaan sellaisia henkilöitä, jotka haluavat puolustaa ympäristöä, koulutusta, hyvinvointia ja kuntalaisten inhimillistä arkea. Valtaosa vihreiden ehdokkaista Oulussa on ensikertalaisia, joten sitä ei tarvitse pelätä. Tarjoamme vertaistukea ja apua. Lisäksi kampanjointiin kannattaa suhtautua lempeydellä. Korona on muuttanut meidän arkea, joten rimaa kannattaa laskea myös kampanjoinnin suhteen ja tehdä sitä vain oman jaksamisen puitteissa.

Tarvitsemme ehdolle opiskelijoita ja eläkeläisiä, ruuhkavuosiaan eläviä ja työttömiä, duunareita, ja akateemisia, koodareita ja hoitajia, itsensätyöllistäjiä ja yrittäjiä, ympäristönsuojelijoita ja kulttuurin puolustajia. Tarvitsemme ehdolle ihan kaikkia! Se, että meillä vihreillä on täysi sadan ehdokkaan lista Oulussa on jo yksi menestyksen avain huhtikuun kuntavaaleissa.

Aino-Kaisa Manninen
Oulun Vihreän Kunnallisjärjestön puheenjohtaja

Kiinnostuitko ehdokkuudesta? Keskustellaanko aiheesta lisää? Ota yhteyttä vaalikoordinaattori Henna-Maria Lohinivaan (henna-maria.lohiniva@vihreat.fi, p. 050 5723822), niin sovitaan aika.