Moni vähemmistöön kuuluva tai nainen pohtii vaalien alla, uskaltaako lähteä ehdolle. Huoli on valitettavan aiheellinen.

Vihreät puolueena ajaa määrätietoisesti yhdenvertaisuuden edistämistä kaikilla politiikan tasoilla ja vaikuttaa myös tapoihin tehdä politiikkaa, jotta jokaisella on paremmat edellytykset osallistua päätöksentekoon.

Tässä esimerkkejä, mitä vihreät ovat tehneet Oulussa:

• Turvallisemman tilan toimintasuositukset on otettu laajasti käyttöön toiminnassa vuonna 2018. Turvallisempi tila tarkoittaa käytännössä sitä, että jokainen tulee kohdatuksi toiminnassa omana itsenään. Yksinään suositukset ei toki riitä, vaan tarvitaan myös kertausta ja koulutusta toimijoillemme säännöllisesti sekä sitä, että syrjintään, häirintään ja epäasialliseen käytökseen puututaan tehokkaasti.
  • Ehdokkaita ei jätetä yksin. Meillä on toimintamekanismit ehdokkaidemme turvallisuuden takaamiseksi ja olemme sitoutuneet tarjoamaan myös ammattiapua verkkoväkivallan uhreille.
  • Olemme ajaneet puolueiden välisissä neuvotteluissa sitä, että kunnallisissa päätöksentekoelimissä toimimisen kuormitusta tarkastellaan. Jos päätöksenteossa toimiminen on liian kuormittavaa, se jättää politiikan teon vain kaikista vahvimmille.
  • Olemme olleet aloitteellisia muiden puolueiden suuntaan, jotta poliittista toimintakulttuuria kehitetään. Marraskuussa puolueet tekivät yhteiskannanoton vihreiden aloitteesta.
  • Olemme kouluttaneet toimijoitamme sukupuolisensitiivisyydestä ja päivittäneet sisäisiä pelisääntöjämme sukupuolisensitiivisemmiksi.
  • Kuntavaalien sloganiksi valitsimme #KaikkienOulu juuri siitä syystä, että haluamme olla tekemässä yhdenvertaisempaa ja avoimempaa Oulua ihan kaikille oululaisille. Tavoitteenamme on, että Oulussa ei syrjitä ketään eikä kukaan tipu matkasta.

Näiden toimien lisäksi meidän tulee jatkuvasti kyseenalaistaa omia toimintamallejamme ja antaa tilaa toimijoillemme tuoda esiin ideoita ja ajatuksia siitä, miten päätöksentekoon osallistuminen olisi yhdenvertaisempaa, helpompaa ja turvallisempaa.

Pelko ei saa olla este politiikassa toimimiselle tai ehdolle asettumisessa. Jos vielä pohdit, että uskaltaisitko lähteä ehdolle, niin laita viestiä tai soita minulle (040 568 9426, aino-kaisa.manninen@vihreat.fi) tai vaalikoordinaattori Henna-Maria Lohinivalle (050 5723822, henna-maria.lohiniva@vihreat.fi). Vielä on tilaa ehdokaslistalla ja listat jätetään ensi viikon alussa.

Aino-Kaisa Manninen, Oulun Vihreän Kunnallisjärjestön puheenjohtaja