Vihreä valtuustoryhmä jätti 10. lokakuuta 2022 valtuustoaloitteen, jossa vaadittiin vegaaniruoan tarjoamista Oulun kouluissa ja päiväkodeissa lukuvuoden 2023-2024 alusta lähtien.

Toimet aloitteen eteen ovat nyt käynnissä. Oulun kaupunki tarjoaa ensi lukuvuodesta lähtien vegaanista ruokaa sitä tarvitseville päiväkotien ja koulujen aterioilla.

Ennen päätöstä Oulun kaupunki ehti saamaan yhdenvertaisuus- ja tasa-arvolautakunnalta huomautuksen syrjinnästä, kun vegaanilapsille ja -nuorille ei ole tarjottu vegaanista ruokaa.

Päiväkoti- ja kouluruokailussa on kyse lasten oikeuksista. Veganismi on Euroopan ihmisoikeussopimuksen 9. artiklassa suojattu vakaumus, joka on vahvistettu sekä Euroopan ihmisoikeuskomission ratkaisussa että Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen ohjeistuksessa. Suomen perustuslain mukaan jokaisella on uskonnon ja omantunnon vapaus, joihin sisältyy oikeus tunnustaa ja harjoittaa uskontoa sekä oikeus ilmasta vakaumustaan.

On siis korkea aika tarjota oululaisillekin lapsille ja nuorille ilmastoystävällistä, ei-eläinperäistä ruokaa. Valtuustoryhmä iloitsee Oulun suunnan muutoksesta ja lasten oikeuksien paremmasta toteutumisesta.

Oulussa kartoitetaan nyt vegaaniruoan tilausmääriä, eli vegaanilasten ja -nuorten perheineen kannattaa varmistaa, että päiväkodissa, peruskoulussa tai lukiossa on tieto vegaaniruoan tarpeesta.

Jos huomaat puutteita aiheeseen liittyen, voit ottaa yhteyttä Vihreän valtuustoryhmän jäseniin. Yhteystiedot löydät kunnallisjärjestön verkkosivuilta.